Sambutan Hangat

Wednesday, January 5, 2011

Telur Ayam dan Carlos Valderama. Falsafah kejayaan dan kegagalan


Telur ayam hanya mempunyai dua kemungkinan. Menetas ia sebagai saekor anak ayam atau gugur syahid menjadi telur dadar di meja makan. Adapun falsafah Telur Ayam ini sangat sinonim kepada kehidupan kita sebagai manusia. telur ayam lahirnya kedunia sudah ditetapkan dan disurahkan nasibnya oleh yang maha Esa. Tetapan ini memberi dua kemungkinan kepada si telur. samada ia berjaya menetas sebagai saekor anak ayam atau ia gagal tekorban dan menjadi telur dadar untok santapan manusia. jika falsafah ini ditafsirkan kepada kita yakni manusia, Manusia mampu untuk merancang segalanya. pelbagai kaedah dan strategi. pelbagai methodology dan cara boleh kita gunakan untok memastikan setiap perancangan kita rapi dan berkesan. walaubagaimanapun, kita tidak pernah tahu hasilnya dikemudian nanti bakal memberi kejayaan yang sempurna buat perancangnya.

Lihat sahaja. contohnya cukop banyak. Didalam bola sepak, Carlos Valderama, seorang perancang bola sepak yang sangat digeruni ketika di tengah padang. kebijaksanaannya merancang gerakkan gol dilihat cukop berbahaya. selalu sahaja mereka yang menontonnya merasa kagum dengan kemahiran beliau merancang jenteranya dalam usaha untok memenangi setiap perlawanan bola sepak yang dihadapi oleh pasukan negaranya. Namun begitu. Negaranya tidak pernah memenangi Piala Dunia. Ini adalah hakikat. kerana perancangan milik semua manusia. tetapi bukan kejayaan.

Dua cerita diatas diilhamkan oleh saorang rakan yang cukop lumayan. rakan ini punya nasib yang sama dengan diriku. Kami berdua adalah perancang. merancang apa sahaja yang boleh buat kami untok memastikan dipengakhiran nanti kami mampu "memetik bunga ditaman" yang sudah lama berkenan dihati. Tidak pernah sekali dalam hidup ini, tidak pernah sesaat dalam hidup ini aku beranggapan memetik bunga itu sangat susah!!! Walau pelbagai alatan aku guna, walau pelbagai cara aku coba hakikatnya hendak memetik bunga ditaman perlu mendapat barakah dari empunya tamannya. dari penjaganya. dari walinya!! haish ini sungguh leceh. Leceh kerna aku tidak tahu adakah si penjaga tadi mahu menerimaku. adakah "sipenjaga" tadi sudi membenarkanku untok bersama "si bunga mekar ditaman". mengenangnya aku rasa ibarat tali gantung dibelit dileher. sedia untok bergantungan dan sedia disentap nyawa dari badan!!

Adakah nasibku akan menjadi seperti telor yang gagal atau aku akan menetas menjadi saekor ayam jantan yang hebat dan megah? Adakah nasibku ibarat carlos valderama yang tidak pernah memenangi piala dunia atau nasibku lebih mewah dari si pele lagenda? Apapun ku mohon restu ayah bonda. ku mohon doa rakan-rakan. ku pohon doa semua. doakan aku dan rakanku buat dua perkara. Doakan kejayaanku dan kejayaan silelaki lumayan tadi. Doakan aku dan dia redha atas ketentuan ilahi. Amin~

2 comments:

Fasihah Supian said...

Itulah cikgu, kita merancang, Allah yang menentukan.hehe

illmatic said...

benar tu. so siha kene doakan saya berjaya mendapat restu