Sambutan Hangat

Saturday, June 25, 2011

Cerita Petang


cough.. cough.. agak perit tekak petang ini. Petang yang normal. tiada yang luar biasa dari kebiasaan yang melanda. namun jika mahu berbicara tentang hari ini, Isunya pasti ada. kerana isu, masalah dan manusia :

"ibarat tahi dengan lalat"(DJK 2011).

Dimana ada tahi disitu juga akan berkerumun lalat. maka manusia juga begitu. tidak akan larinya masalah dari manusia selagi mata ini celik dan hidung ini bernafas.

Lalu apa pula isunya pada petang ini? Buang Masa. yeah buang masa. Jangan poyo bila berbicara tentang masa. Semua pun tahu tanda harganya masa. Priceless.. tetapi? buang masa ialah kebiasaan kita semua. Maka ramai orang yang nantinya akan menuding saya dengan kata-kata seperti:
"weyh aku bukan buang masa, aku guna masa"


yolah pakcik oi. pada aku ianya simple. kalau kau buat benda yang tidak memberi manfaat kepada siapa-siapa dengan masa yang kau ada maka itu namanya buang masa. jadi usah kau berhujah dengan alasan itu. kerana kau hanya menegak benang basah.

maka petang ini aku membuang masa menonton filem hindustan. aku bukan peminat pretty zinta maupun shah rukh khan. aku difahamkan filem ini sudah beratus kali ( gua hentam saja beb) dimainkan di televisyen ironinya masih ada mereka yang menontonnya berkali-kali.

Lalu terpacul soalan spontan ini dari mulutku. Ku ajukan kepada kakak ku tentang kenapa dia tidak jemu menonton filem yang sama walaupun sudah berulang kali ditayangkan?

jawabnya ringkas:

"filem ini best".


lalu aku bertanya lagi.
"best tang mana?"


kakak ku menjawab
"best la. lagu dia best. hero dan heroin pun best"


masih ragu dengan jawapan yang diterima aku bertanya lagi.
"spesifik sikit. ye la, kalau pun cerita best, hero dan heroin best x kan x jemu tengok berkali-kali?"

kakakku menyeringai

" kadang-kadang tengok cerita macam ni kita rasa macam kita yang jadi heroin tu. menghayati cerita tu macam kita yang lalui. kau mana paham"


DANG!!! maka aku tersenyum sendirian. ooooooOooohhhhh jadiiii inilah yang ada didalam kepala otak kakak aku bila dia menonton filem hindustan walaupun dah banyak kali ia diulang tayang.

Aku yakin. tekaan aku tidak salah. ramai yang menonton filem, x kiralah filem genre apa pun terutama dari jenis drama dan love story ini, mereka tidak lari dari alasan yang sama diberi kakak ku tadi. filem maupun drama jenis ini memenuhi ruang fantasi yang ada dalam diri manusia. dalam erti kata lain memenuhi ruang angan-angan yang wujud dalam kepala kita. Manusia seperti aku yang jarang menonton televisyen juga tidak terkecuali. bezanya aku lebih suka berkhayal bersama video game dari melihat cerita hindustan kah kah kah..

Penonton seperti kakak ku ini dari jenis yang paling ramai sekali. sebab itu wujudnya stesen televisyen yang sentiasa naikkan harga bayaran tayangannya namun pelanggannya saban tahun tetap bertambah walaupun cerita yang dimainkan diulangtayang buat ke berapa ratus kali tah. Walaupun ramai yang mengeluh namun akhirnya mereka yang mengeluh juga yang akan tercongok didepan televisyen sambil bermain dengan emosi menonton filem yang sama berulangkali. kah kah kah... hakikat yang buat aku terbarai ketawa...

Alahaiiiiiiii........................ -Nowadays Jun 2011-

1 comment:

Anonymous said...

Saya Lightning!! LOLOLOLS~ Seriously I hope I can be her walaupun actually dia mati banyak kali dan hidup banyak kali -.-