Sambutan Hangat

Saturday, December 25, 2010

si Ahmad dan si Ah Chong





Kali ini, pena ini menulis lagi. Satu pertemuan pada hari ini membawa kepada satu lagi jentikan minda yang membangunkan lamunan terhentiku. 400 tahun... 400 tahun bangsaku terperuk didalam guni-guni penjajahan. Diatur dan disusun di para-para gudang mengikut acuan penjajah, sehinggalah guni-guni ini dibuka. Kini bangsaku bebas, bersamanya keluar bau-bauan haprak ideologi penjajahan. bebas dari guni tetapi badan masih melekat debu dan hama yang cukup halus, tersisip dicelah-celah kulit yang akhirnya menjadi kurap yang sungguh gatal.

Hari ini, burung murai tidak mengajuk lagi, Burung Enggang tidak lagi megah berdiri, jaguh kampung sudah kembali kekampung-kampung menilai keupayaan diri, tidak lagi menuding jari mengangkat diri kerana tidak ada lagi salah perlu dituding, tidak ada lagi benang basah perlu ditegak, kerana jelas lagi bersuluh bahawa kita punya share yang sama. Jatuhnya melayu didalam kuasa ekonomi negara bukan lagi salah dia dan salah kamu tetapi kita. Bangsa yang melihat sejarah hanya untuk menyalahkan sejarahnya. meratap nasib tetapi tidak mahu mengubahnya.

Sejarah menunjukkan orang melayu terlalu muda untuk bersilat didalam gelanggan ekonomi negara. Di banding orang cina, mereka sudah diberi peluang sejak Colonel Sanders ketemu resepi KFC lagi. Tetapi persoalannya, adakah tempoh masa ini merupakan alasan yang kukuh untuk kita terus leka begini? Adakah hanya dengan menyalahkan orang lain maka Colonel Sanders akan dapat menghasilkan ayam goreng yang sedap dan unik rasenya berbanding ayam goreng yang di masak oleh Cik Salmah gadis genit dari Felda Sendayan? sudah tentu tidak! kerana perubahan itu bermula dengan satu langkah dan langkah itu akan menjadi mudah jika kita berpegang kepada nilai "Berat sama dipikul, Ringan sama dijinjing"

Makanya En Mahmod dan Puan Melati, adakah jika sejarah diterbalikkan bahawasanya saudara-saudara kita mendapat peluang mengerjakan ekonominya lebih lama dari Ah Chong dan Siew Lin, maka hari ini kita yang menjadi raja digelanggang ini?

Lihatlah apa yang Ah Chong kerjakan sehingga dia megah berdiri hari ini? berapa banyak persatuan-persatuan yang bermula dengan nama "Lim" maupun Chong" dan berapa pula persatuan-persatuan yang wujud bermula dengan nama "Ahmad" maupun "Salmah?" semangat bepersatuan ini yang hari ini mengankat Ah Chong sehingga menjadi raja ekonomi. Nah, berapa pula persatuan yang kita wujudkan untuk membantu kita mengangkat bangsa bersaing di gelanggang ini?

Ha! seperti yang disurahkan maka Si Luncai terapung dengan labunya mula sedar bahawa dengan sebiji labu tidak cukup hebat untuk menghanyuktan dirinya kepantai. jika tiada labu-labu lain maka si luncai sudah pasti tenggelam didalam lautan mengganas, tenggelam bersama cerita-ceritanya kerana gagal mengenal erti bersatu. sebagai bangsa merdeka, jika makna bersatu itu tidak jelas maka usah kita cepat melatah. Menyalahkan dia dan kamu. sebaliknya bangunlah dari mimpi lagha ini. sebelum terjatuh dan terperuk didalam guni-guni penjajahan kembali.

No comments: